چطور در سال جدید یک بورسیه ی 30000 دلاری از یک دانشگاه خوب بگیریم؟

اپلای کردن و گرفتن پذیرش و فاند از دانشگاه های معتبر دنیا نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم علی الخصوص در سال های آخر تحصیل می باشد. این فرآیند در خیلی از موارد حدود یک سال زمان می برد و در برخی موارد با توجه به موانعی که وجود دارد حتی می تواند بیشتر از یک سال نیز به زمان نیاز داشته باشد. در این مقاله، به پیش نیازهای یک اپلای موفق می پردازیم، چرا که تحصیل در دانشگاه های سطح اول دنیا، نیازمند تلاش در کنار برنامه ریزی دقیق در سطح خوب می باشد. در این مقاله مباحث زیر را مطرح می کنیم:

1- مدارک مورد نیاز گرفتن پذیرش و بورسیه:

یکی از مهم ترین قدم ها برای گرفتن پذیرش و بورسیه آماده سازی مدارک دانشگاهی و مدارکی است که برای اپلای مورد نیاز می باشد.

مدارک دانشگاهی شامل ریزنمرات مقاطع قبلی، مدرک دانشگاهی مقطع قبلی، توصیه نامه هایی که باید از اساتید گرفته شود، انگیزه نامه، رزومه و شرح دروس دانشگاهی در صورت لزوم می باشد. ریزنمرات مقاطع قبلی را معمولا دانشگاه های خوب ایران ترجمه شده در اختیار دانشجو قرار می دهند و مدارک دانشگاهی بهتر است به صورت دانشنامه باشد، یعنی شما باید مدرک خودتان را آزاد کنید. ولی خیلی از دانشگاه های کشورهای خارجی علی الخصوص کشور کانادا با مدارک موقت هم به شما پذیرش می دهند و شما برای دریافت ویزا باید مدارک خودتان را به صورت دانشنامه در دست داشته باشید.

در مورد زمانبندی تهیه مدارک شما بهتر است تا اوایل نوامبر مدارک را آماده کنید ولی هر چه سریع تر اقدام کنید با توجه به فرآیند زمان بر بودن آماده سازی مدارک، خیال راحت تری خواهید داشت.

یکی از مهم ترین مدارکی که در فرآیند اپلای تاثیر می گذارد، مدرک زبان می باشد. شما باید مدرک زبان را به ددلاین دانشگاه ها برسانید ولی چنانچه تمایل داشته باشد فاند بگیرید و با اساتید مکاتبه کنید باید مدرک زبان خودتان را تا سپتامبر آماده کنید. نود و نه درصد دانشگاه های کانادا و استرالیا مدرک آیلتس شش و نیم به بالا یا معادل تافل آن یعنی نود و پنج به بالا نیاز دارند.

2- نکاتی در مورد ترم های آخر تحصیل و تاثیر آن ها در گرفتن بورسیه:

ترم های آخر تحصیل از آنجایی مهم هستند که خیلی از دانشگاه ها به طور آشکار در سایت خود عنوان کرده اند که ریز نمرات دو سال آخر یا هفتاد واحد آخر دارای اهمیت بیشتری می باشند. پس اگر در سال آخر تحصیل خود چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد به سر می برید و هنوز امکان ارتقای معدل خودتان را دارید بهتر است از اینکار چشم پوشی نکنید که تاثیر معدل بسیار مهم می باشد و اگر دیگر فرصت این کار را ندارید با ارائه مقالات رزومه خود را رقابتی کنید.

3- زمان بندی یک ساله اپلای:

شما برای گرفتن بورسیه می توانید از مرداد یا شهریور امسال فرآیند مکاتبه با اساتید را آغاز کنید. پس حتما قبل از این تاریخ ها اقدام به آماده سازی رزومه، وب سایت آکادمیک و متن ایمیل خودتان کنید. مکاتبات را تا جایی ادامه دهید که جواب بگیرید ولی به طور کلی ما مکاتبات را تا ددلاین دانشگاه ها ادامه می دهیم. در اوایل مهر ماه کم کم شروع به آماده سازی انگیزه نامه کنید و مدارک خودتان را ترجمه کنید و حتما اپلای خودتان را یک ماه مانده به ددلاین در سایت دانشگاه نهایی کنید. معمولا جواب ها تا نوروز و دو تا سه هفته بعد از آن اعلام می شوند و در اردیبهشت باید آماده رفتن به سفارت کشور مد نظر برای دریافت ویزا باشید.

4- آیا لازم است GRE هم بگیرم؟!

GRE یکی از مهم ترین مدارک لازم برای دانشگاه های آمریکا می باشد. این آزمون به دو صورت تخصصی و جنرال برگزار می شود و چنانچه قصد اپلای برای دانشگاه های آمریکا را دارید باید حتما در این امتحان شرکت کنید و گرنه نیاز نمی باشد.
همچنین اگر معدل کمی دارید یکی از بهترین راه ها برای جبران معدل کسب نمره خوب در این امتحان می باشد. مطالعه این آزمون نیاز به حدود سه ماه آمادگی دارد و دانشجویان مهندسی باید در نوع جنرال آن شرکت کنند.
دانشجویان رشته های مدیریت و مرتبط با آن باید حتما در این امتحان شرکت کنند.

5-هزینه های اپلای:

اگر تصمیم به اپلای دارید باید از الان به فکر هزینه های آن باشید. از هزینه های ترجمه مدارک  تا خرید بلیط هواپیما برای رفتن به کشور مقصد.

هزینه های اپلای شامل موارد زیر می شود:

    1. ترجمه مدارک

    2. شرکت در آزمون های زبان

    3. آزادسازی مدارک- به شرطی که شما دانشجوی روزانه دانشگاه های دولتی بوده باشید.

    4. پرداخت اپلیکیشن فی برای بررسی مدارک شما توسط دانشگاه ها

    5. اگر مشمول سربازی هستید، وثیقه سربازی برای شما دارای هزینه چهل میلیون تومانی در تاریخ فروردین هزار و چهارصد می باشد.

    6. هزینه ویزا

    7. خرید بلیط هواپیما

اگر کلیه این مبالغ و هزینه ها را در کنار هم جمع بزنیم چیزی در حدود صد میلیون تومان می شود ولی هستند دانشگاه ها و کشورهایی که حتی هزینه پرواز شما را هم تحت عنوان بورسیه به شما پرداخت می کنند، مثلا استرالیا در مواردی این شرایط را دارا می باشد.

6-زمان بندی برای ازدواج در فرآیند اپلای و گرفتن ویزای همراه:

از آنجایی که فرآیند مهاجرت اکنون بین زوج ها نیز طرفدار پیدا کرده است، بهتر است نکاتی را در این مورد یادآور شویم. اگر اکنون در مراحل آشنایی به سر می برید و  تصمیم دارید بعد از اخذ یک فاند خوب ازدواج خودتان را ثبت کنید بهتر است بعد از مشخص شدن هفتاد درصد راه این کار را انجام دهید و فرایند ثبت ازدواج خودتان را به تعویق نیندازید. هر چقدر فاصله ازدواج شما تا زمان درخواست ویزا بیشتر باشد، شانس دریافت ویزای همراه بیشتر می شود. روابط پارتنری و دوستی هم می توانند ویزای همراه بگیرند که نیاز به مدارکی مثل عکس های خانوادگی، اجاره نامه مشترک و … دارد که با توجه به وجود محدودیت ها در کشور ما ریسک بالایی دارند و اقدام برای دریافت ویزای همراه یا پیوست با روابط غیر رسمی از نظر شرع توصیه نمی شود.

خب در این مقاله به بررسی پیش نیاز های یک اپلای موفق در سال پیش رو پرداختیم. چنانچه تمایل دارید تا شرایط خودتان را برای دریافت فاند بررسی کنید می توانید فرم مشاوره رایگان ما را تکمیل نمایید تا کارشناسان مهاجرتی ما با شما در تماس باشند.

شماره تماس ما برای رزور وقت مشاوره تخصصی:

021-88856341

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.