تحصیل پزشکی در هلند

پیش نیازها: برای تحصیل پزشکی در هلند، متقاضی باید به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشد. سه سال اول تحصیل در این رشته به زبان انگلیسی ست. برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی، داشتن حداقل آیلتس 6 الزامی است ( یا تافل حداقل 90). اگر فرد دیپلم خود را از یکی از دبیرستانهای هلند گرفته باشد و نمره های ریاضی و شیمی و زیست شناسی بالائی نیز کسب کرده باشد، می تواند مستقیما  به  دانشگاه های  پزشکی این کشور وارد شود. کسانیکه مدرک دیپلم خود را خارج از کشور هلند دریافت نموده اند، می توانند از طریق سایت مربوط به آموزش و پرورش هلند مدرک خود را ارزیابی نمایند. چنانچه دیپلم شما در لیست اعلام شده نباشد، ممکن است دانشگاه از شما مدرک اضافه تری بخواهد و یا اینکه نیاز باشد که دوره های جداگانه ای به عنوان پیش نیاز بگذرانید. همچنین اگر مدرک دیپلم شما قابل پذیرش  نیست  و شما در ابتدای سن 21 سالگی هستید می بایست جهت ورود به این رشته آزمون دهید و پس از قبولی در این آزمون  برای شما پذیرش صادر می شود. آزمون ذکر شده به زبان انگلیسی برگزار می شود.

 دوره های پزشکی در هلند شامل سه مرحله اصلی است:

1- کارشناسی پزشکی 3 سال
2- کارشناسی ارشد پزشکی 3 سال
3- آموزش و کارورزی 1 سال

دانشجویان رشته پزشکی سه سال اول را به زبان انگلیسی درس می‌خوانند. در دانشگاه گرونینگن در  مقطع کارشناسی در رشته بهداشت جهانی و پزشکی مولکولی  دروس زبان انگلیسی تدریس می شود .در کنار تحصیل به زبان انگلیسی در این مقطع توصیه می شود که زبان هلندی را نیز فرا بگیرید و سطح زبان خود را به B1هلندی برسانید، چراکه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد به زبان هلندی است و از سویی بعد از فارغ التحصیلی در این رشته و همچنین در دوره کارورزی با بیماران در ارتباط هستید ضروری است که به زبان هلندی مسلط باشید.

 هرچند در برخی دانشگاه‌ها نیز دروس مربوط به کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شود که این هم مربوط به رشته های زیست شناسی پزشکی و فناوری پزشکی است که افراد فارغ التحصیل این رشته به عنوان پزشک شناخته نمی شوند. در دانشگاه رابر در مقطع کارشناسی ارشد زیست شناسی پزشکی تدریس به زبان انگلیسی است. بنابراین اگر شما قصد دارید در رشته پزشکی مشغول به کار شوید می بایست زبان هلندی را بیاموزید و در رشته هایی که به زبان هلندی تدریس می شوند  تحصیل کنید. تعداد متقاضیان کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم پزشکی در هلند بیش از ظرفیت دانشگاه های این کشور است. این امر باعث می شود احتمال پذیرفته شدن افراد جهت اخذ پذیرش بسیار پایین باشد با این حال چنانچه شما مدارک کافی را ارائه نمایید و همچنین نمرات عالی و مدرک زبان هلندی در زمان اخذ پذیرش به دانشگاه نشان دهید، این امر غیر ممکن نخواهد بود.

همچنین برخی برنامه های پزشکی در هلند برای بعضی از کشورها قابل اجراست به معنی که فقط تعداد محدودی از کشورها می توانند در این برنامه شرکت کنند. بنا براین قبل از درخواست پذیرش به دانشگاه به این نکته توجه نمائید که آیا دانشگاه مورد درخواست این شرط را نداشته باشند.

برترین دانشگاه های پزشکی هلند که در زمینه تحقیقات پزشکی، زیست پزشکی مانند بیهوشی، قلب و عروق رادیولوژی، طب داخلی، چشم پزشکی، متخصص گوارش، زنان و زایمان و جراحی شهرت بسیاری یافتند عبارت است از:

1- دانشگاه اراسموس روتردام 2- دانشگاه آمستردام 3- دانشگاه اوترخت 4- دانشگاه آمستردام ویو 5- دانشگاه ماستریخت 6- دانشگاه لیدن 7-دانشگاه گرونینگن 8- دانشگاه را بود 9- دانشگاه مرکز تحقیقاتی واگینگینگن 10- دانشگاه تونته

در سال 2018 تا 2019 هزینه‌های استاندارد تحصیلی برای کشور های عضو منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس در اکثر دوره‌ها 2060 یورو تعیین شده است . هزینه تحصیل  برای دوره های لیسانس و دانشجویان با ملیت دیگر بین 6 تا 15هزار یورو و برای کارشناسی ارشد بین 8 تا 20 هزار یورو است. تجربه نشان داده است، هزینه یک سال زندگی در هلند برای دانشجویان ماهیانه بین 800 تا 1100 یورو می باشد، دانشجویان می توانند از تخفیف دانشجویی برای رستوران ها و موزه ها و سینماها استفاده کنند.

تحصیل دندانپزشکی در هلند

تحصیل در رشته دندانپزشکی در هلند مشابه تحصیل در رشته پزشکی ست، به این صورت که دوره های تحصیل در این رشته همانند دوره های پزشکی به سه دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و مدیکال تقسیم می شود:

1- دوره های کارشناسی 3 سال 2- دوره های کارشناسی ارشد 3 سال 3- دوره های عملی و کلینیکال 1 سال

برای ورود به دوره های دندانپزشکی آزمون برگزار می شود که کسب نمره Aالزامی ست. این آزمون از دروس شیمی، زبان، ریاضی فیزیک و زیست شناسی گرفته می شود. برای تحصیل در این رشته داشتن آیلتس 6 ضروری می باشد. تحصیل در دوره سه ساله اول به زبان انگلیسی و در دوره سه ساله دوم و سوم به زبان هلندی است.

تحصیل داروسازی در هلند

دوره تحصیل در رشته داروسازی هلند 6 سال می باشد که به سه دوره تقسیم می شود :

1- دوره اول که 4-3 ساله  است  که مقطع کارشناسی محسوب می شود و شامل علوم پایه و علوم داروئی ست که در این دوره مهارت های علمی و تئوری آموزش داده می شود. 2- دوره دوم که 2-1 سال است که مقطع کارشناسی ارشد محسوب می شود 3- دوره سوم که یک دوره 4 سال است که مقطع دکترا محسوب می شود.

دانشجویان رشته داروسازی می بایست 6 ماه را در دو داروخانه عمومی و یک داروخانه بیمارستانی  عملی آموزش ببینند. پس از گذشت سه سال می توانند مدیریت داروخانه را داشته باشند.

اولین شرط پذیرش داشتن دیپلم 12 سال است و فرد می بایست دروس ریاضیات، شیمی، زیست،فیزیک و زبان انگلیسی نمره لازم را داشته باشند. برای ورود به این دوره آزمون برگزار می شود که افراد پس از قبولی می توانند وارد دانشگاه شوند.

تحصیل پرستاری در هلند

برای تحصیل در رشته پرستاری هر کشور و یا دانشگاهی شرایط خاص خود را دارد. عموما تحصیل در رشته پرستاری در مقطع کارشناسی سه ساله ست. متقاضی پس از اخذ دیپلم می تواند از طریق دانشگاه یا کالج به تحصیل در این رشته بپردازد. دانشجویان در این سه سال دروس نظری را در دانشگاه و دروس و دوره های عملی را در محیط های کلینیکال فرا میگیرند. تحصیل در این رشته به زبان هلندی ست، ولی در برخی دانشگاه ها به زبان انگلیسی نیز تدریس می شود. برای تحصیل در رشته پرستاری در دانشگاههای انگلیسی زبان ، داشتن آیلتس 7 الزامی ست.

برای اخذ پذیرش پرستاری درهلند مدارک زیر مورد نیاز است:

شناسنامه
تکمیل فرم در خواست پذیرش
مدرک آیلتس و یا مدرک مربوط به زبان هلندی
ترجمه رسمی مدارک تحصیلی (دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی )
پاسپورت معتبر
مدرک پرداخت هزینه پذیرش

بازار کار رشته های علوم پزشکی پس از تحصیل در هلند

 از آنجا که نرخ بیکاری در هلند حدود 7/3 درصد است، طبیعتا افرادی که جهت تحصیل کشور هلند را انتخاب می نمایند این موضوع را مد نظر قرار داده اند و به  یافتن کار در این کشور امیدوار هستند. اصولا دانشجویانی که از دانشگاههای هلند فارغ التحصیل می شوند، می توانند یکسال پس از فارغ التحصیل شدن در این کشور بمانند وبه جست و جوی کار بپردازند. عموما رشته های پزشکی بدلیل اینکه دوره های پایانی تحصیل خود را درکلینیک ها و بیمارستان ها می گذرانند می توانند در یافتن کار بسیار موفق عمل کنند و پس از یافتن  شغل اقامت خود را از اقامت تحصیلی به اقامت کاری تبدیل نمایند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته می توانند از طریق  موسسات و سایت های  کاریابی که در بالا ذکر شد نسبت به جست و جو و یافتن کار اقدام نمایند.

مشاوران ما در کشور هلند آماده هستند تا بهترین، کامل ترین و مطمئن ترین خدمات را به شما ارائه کنند جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت مشاوره لطفا  فرم مشاوره رایگان ما را تکمیل کرده تا در اسرع وقت با شما در تماس باشیم. شرایط امسال موسسه برای هلند ویژه تر از هر سال است.

شماره های تماس (ساعت تماس 9 الی 20 – پنجشنبه ها تا 13)
021-88786341
021-88856317

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.