بورسیه تحصیل در انگلستان

بورسیۀ تحصیل در انگلستان موضوعی است که بسیاری از متقاضیانِ علاقه‌مند به تحصیل در این کشور به آن توجه دارند و به دنبال شرایط بورسیۀ تحصیلی انگلستان هستند تا بتوانند پس از اخذ این بورسیه‌ها، به رایگان در انگلستان تحصیل کنند.

بورسیۀ تحصیلی انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی

امروزه قانون آموزش عالی بر این اصل استوار است: هرچه کیفیت آموزشی بالاتر باشد به همان نسبت هزینه‌ها هم بیشتر خواهد بود. دانشگاه‌های انگلیس نمونه بارز این اصل هستند. دانشگاه‌های این کشور، همیشه از لحاظ کیفیت آموزشی بین برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند، در نتیجه جزو گران‌ترین دانشگاه‌ها هم هستند.

اما خبر خوب آنکه بورسیه‌های تحصیلی متعددی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است تا متقاضیان بتوانند با دریافت آن مشکلات مالی خود را حل کنند.

نخست آنکه، دانشجویان باید بدانند حین تحصیل در انگلستان چه خواسته‌هایی دارند. در پی تصمیم دولت در سال 2017، دانشگاه‌های انگلستان مجاز هستند به دانشجویان بومی و اروپایی مبلغ 9250 پوند در هرسال تحصیلی کمک مالی بدهند (بالاترین مبلغی که در دانشگاه‌های انگلستان وجود داشته است).

توجه به این نکته مهم است که دانشجویان خارجیِ غیراروپایی ساکن در انگلستان، موظف به پرداخت شهریه هستند که در بعضی رشته‌ها این مبلغ به بیش از 50000 پوند در هرسال تحصیلی می‌رسد. اگر هزینه‌های زندگی در انگلستان هم به این مبلغ اضافه شود، بورسیه تحصیلی به یکی از ضروریات تبدیل خواهد شد و باید توجه داشت که دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان کاری سخت و دشوار است و به طور معمول بیشتر معطوف به مقطع دکترا و کارشناسی ارشد.

بورسیۀ تحصیلی انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی، بسته به کشورِ هر فرد، می‌تواند به دو دسته تقسیم شود:

1-بورسیه دولتی
2-بورسیه غیردولتی

1-بورسیه دولتی انگلستان

انگلستان به عنوان جاذبه تحصیلی جهانی، آگاهی خود نسبت به مسائل مالی دانشجویان بین‌الملل را حفظ می‌کند که در نتیجه آن، دولت انگلیس دو طرح بزرگ بورسیه برای دانشجویان بین‌الملل در نظر گرفته است:

بورسیۀ تحصیلی شوینگ انگلستان (Chevening Scholarships) برنامۀ اصلی بورس تحصیلیِ انگلستان است. این طرح با هدفی بلندمدت درصدد پشتیبانی از دانشجویان با استعداد در زمینه‌های علمی است و از زمان تأسیس طرح در سال 1983، هزاران دانشجو از آن بهره‌مند شده‌اند.

معمولاً بورسیۀ تحصیلی شوینگ برای دوره‌های یک ساله ارشد در دانشگاه‌های انگلستان اعطا می‌شود، اما ممکن است به دیگر دوره‌های تحصیلات تکمیلی هم تعلق گیرد. برای دریافت این گونه بورسیه‌های تحصیلی، متقاضیان باید شهروند یکی از کشورهای زیر پوشش بورسیه شوینگ باشند. از دیگر شرایط لازم برای دریافت این بورسیه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– در دست داشتن مدرک کارشناسی
– داشتن 2 سال سابقه کاری
– برخورداری از توانایی زبانی لازم

 

بودجه ی این طرح را اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع (FCO) و دانشگاه‌ها تأمین می‌کنند. این طرح، دو نوع بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد:

بورسیه تحصیلی
کمک‌هزینه تحصیلی (Fellowship)

بورسیه تحصیلی کشورهای مشترک‌المنافع، که برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده، طرحی غنی است که با همکاری 53 کشور جهان (انگلستان و مستعمرات سابقش) به عنوان قسمتی از کشورهای مشترک‌المنافع تأسیس شده است. بودجه این طرح را دپارتمان توسعه بین‌المللی تامین می‌کند. دانشجویانی می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند که در کشورهای پذیرفته‌شده در بورسیه تحصیلی کشورهای مشترک‌المنافع زندگی می‌کنند و خواهان دریافت مدرک تحصیلی از دانشگاه‌های انگلستان هستند.

بورسیه تحصیلی کشورهای مشترک‌المنافع به ‌طور معمول به دوره‌های زیر اعطا می‌شود:

– دوره‌های یک ساله کارشناسی ارشد یا دوره‌های معادل آن
– دوره‌های دکترا که 3 الی 4 سال طول می‌کشد.

بورسیه تحصیلی کشورهای مشترک‌المنافع، شهریه دانشگاه، بلیط هواپیما، هزینه‌های ضروری زندگی و دیگر مخارج را در بر می‌گیرد. در حال حاضر این بورسیه به دانشجویان رشته‌های زیر اعطا می‌شود:

– مهندسی و فناوری
– علوم کاربردی و نظری
– کشاورزی
– علوم اجتماعی و علوم انسانی

2-بورسیه غیردولتی انگلستان ویژه دانشجویان بین‌المللی

بورسیۀ تحصیلی رودز (Rhodes House Scholarships) یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین طرح‌‌های بورسیه در جهان است. در این طرح، بورسیۀ تحصیلی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعطا می‌شود که قصد دارند در دانشگاه آکسفورد تحصیل کنند. هرساله 95 دانشجوی ممتاز موفق به دریافت این بورسیه تحصیلی می‌شوند. این بورسیه نه تنها تمام مبلغ شهریه را پوشش می‌دهد، دو بلیط رفت و برگشت به دانشگاه و کشور محل سکونت در زمان شروع و اتمام دوره تحصیل هم در اختیار متقاضی می‌گذارد.

دریافت بورسیه تحصیلی انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی سخت است، اما این روند در دانشگاه آکسفورد سخت‌تر است. دانشجویانی که درصدد دریافت این بورسیه تحصیلی هستند، باید در مواردی همچون اقامت، سن و مقطع تحصیلی واجد شرایط باشند. از آنجایی که دانشگاه آکسفورد از بهترین دانشگاه‌های جهان است، ورود به آن بسیار رقابتی و دشوار است و متقاضیان باید پیشینه پژوهشی بسیار درخشانی داشته باشند. همچنین، دانشگاه محدودیت‌های سنی وضع کرده است که این محدودیت در بخش‌های مختلف متغیر است. معمولاً دانشجویان بین 18 تا 28 سال مجاز به اقدام برای دریافت بورسیه هستند.

بورسیه تحصیلی گیتس کمبریج (Gates Cambridge Scholarship) بخشی از طرحی است که پشتیبانی مالی متقاضیان با استعداد خارجی با هدف پذیرش آن‌‌‌ها در دوره‌های تمام وقت تحصیلات تکمیلیِ این دانشگاه را به عهده گرفته است.

بورسیۀ تحصیلی مدیریت کسب و کار اِسکول را دانشکدۀ تجارت Said دانشگاه آکسفورد ارائه می‌دهد. این بورسیۀ تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است. متقاضیانِ دریافت این بورسیۀ تحصیلی، نباید شهروند کشور انگلستان باشند و باید حداقل 12 ماه تجربۀ کاری مرتبط داشته باشند. بورسیۀ تحصیلی مدیریت کسب و کار اِسکول تمام هزینه‌های شهریه و هزینه‌های ضروری زندگی را پوشش می‌دهد.

دانشگاه ادینبورگ به دانشجویان خارجی بااستعدادی که مایلند دورۀ دکترای خود را در این دانشگاه بگذرانند، 30 بورسیۀ تحصیلی اعطا می‌کند. این بورسیۀ تحصیلی فقط بخشی از هزینۀ شهریه را پشتیبانی می‌کند و متقاضیان باید برای کسب شرایط لازم، نخست برای پذیرش در دوره‌های دکترای دانشگاه ادینبورگ اقدام کنند.

در بورسیۀ تحصیلی انگلستان از شورای فرهنگی بریتانیا (UK Scholarships From British Council) دانشجویان بین‌المللی که در صدد دریافت مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در انگلستان هستند، می‌توانند بورسیۀ تحصیلی آیلتس را از شورای فرهنگی بریتانیا دریافت کنند. این نوع بورسیۀ تحصیلی فقط بخشی از هزینه‌ها را تامین می‌کند و از مبلغ  3000 الی 10000 پوند متغیر است. همگی دانشجویان از سرتاسر جهان می‌توانند برای دریافت بورسیۀ تحصیلی آیلتس اقدام کنند.

در بورسیه تحصیلی دنیس هلند (Denys Holland Scholarship)، کالج دانشگاه لندن چندین بورسیۀ تحصیلی برای متقاضیان خارجی دوره‌های کارشناسی در نظر گرفته است  که توانایی پرداخت شهریه خود را در خارج از کشور ندارند. مبلغ این بورسیه 9000 پوند برای هر سال تحصیلی است و دانشجویان آزاد هستند این مبلغ را برای شهریه دانشگاه یا هزینه‌های زندگی خرج کنند. بهترین سن برای دریافت این بورسیه 25سال یا کمتر در زمان شروع به تحصیل است.

دانشگاه بریستول برای دانشجویان با استعداد خارجی در مقطع کارشناسی، ۵ بورسیۀ تحصیلی در نظر گرفته است. مبلغ این بورسیه 8500 پوند و مقدار آن بیشتر از مبلغ شهریه است.

دفتر بین‌المللیِ دانشگاه کینگستون لندن به همۀ خارجی‌هایی که تمایل به تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه دارند، بورسیۀ تحصیلی اعطا می‌کند. بورسیۀ تحصیلی بخشی از هزینه‌ها را تامین می‌کند که مبلغ آن حدود 4000 پوند است.

دانشجویان غیراروپایی که تمایل به تحصیل در دوره‌های تمام وقت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ساسکس دارند، می‌توانند در طرح بورسیۀ این دانشگاه شرکت کنند. این بورسیه برای یک سال تحصیلی اعطا می‌شود و نیمی از هزینه‌های شهریه را پوشش می‌دهد.

اگر دانشجویی به ادامۀ مقطع دکترا در دانشگاه شفیلد تمایل داشته باشد، می‌تواند با دریافت بورسیه، مشکل پرداخت شهریه را حل کند. هرساله این دانشگاه ۵ بورسیۀ تحصیلی به متقاضیان واجد شرایط مقطع دکترا اعطا می‌کند. این شهریه کامل است (20000 پوند) و تمام هزینۀ شهریه و دیگر مخارج را پوشش می‌دهد.

دانشگاه وست مینستر به دانشجویان بین‌المللی که درصدد ثبت نام برای مقطع کارشناسی ارشد در انگلستان هستند، بورسیۀ تحصیلی ارائه می‌دهد. این بورسیۀ تحصیلی تمام هزینه‌های شهریه، اقامت، مخارج زندگی و پروازهای رفت و برگشت به لندن را پوشش می‌دهد.

برنامۀ فولبرایت (Fulbright Foreign Student Program) را یک سناتور آمریکایی راه‌اندازی کرد. این برنامه یک طرح بورسیۀ رقابتی و مبتنی بر شایستگی است که برای استفادۀ عموم دانشجویان سراسر جهان مناسب است که تمایل به ادامۀ تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دارند.

دانشگاه ناتینگهام ترنت دانشجویانی را بورسیه می‌کند که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در رشتۀ مهندسی ورزش، الکترونیک و مهندسی پزشکی دارند. همۀ دانشجویان، از سرتاسر جهان، می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند. این بورسیۀ تحصیلی قسمتی از مخارج ‌آن‌ها را تأمین می‌‎کند و مبلغِ آن 5000 پوند در هر سال است.

دانشگاه برونل لندن به دانشجویان بین‌المللی بورسیۀ تحصیلی اعطا می‌کند که قصد تحصیل در دورۀ (MBA) مدیریت اجرایی کسب و کار دارند. این بورسیۀ تحصیلی جزئی و سقف آن 6420 پوند است.

بورسیۀ تحصیلی در دانشگاه های ولز هم ارائه می‌شود. دانشگاه کاردیف یکی از بهترین دانشگاه‌های انگلستان و از اعضای گروه راسل است و طرح‌های متعدد بورسیه دارد که به دانشجویان خارجی اهدا می‌شود. اگر فردی قصد ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در دانشگاهی پیشرفته و با کیفیت را داشته باشد، این دانشگاه به وی پیشنهاد می‌شود.

شرایط تحصیل رایگان در انگلستان

فرایند دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی، استانداردهای ثابتی دارد. مدارک لازم برای هر درخواست به عواملی همچون نوع بورسیه یا سازمان ارائه‌دهنده آن بستگی دارد. ممکن است بعضی از بورسیه‌های تحصیلی که دولت پشتیبانی می‌کند نیازمند مدارک خاصی باشند، درحالی‌که ممکن است دیگر سازمان‌ها خواستار مدارک دیگری باشند. از طرف دیگر، دانشگاه‌ها شرایط ویژۀ خود را دارند؛ در نتیجه تفاوت زیادی در این رویه وجود دارد.

همانطور که از دانشگاه‌های برجسته انتظار می‌رود، فرایند دریافت بورسیه تحصیلی تا حدودی دشوار است. در نتیجه احتمال می‌رود مدارک بیشتری برای پذیرش دانشجو درخواست شود تا کمیته ارزیابی بتواند بهترین متقاضی را انتخاب کند.

از شرایط تحصیل رایگان در انگلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معدل بالا
مدرک زبان
مقالات معتبر بین‌المللی

توجه! باید متذکر شد که نمره زبان آیلتسی که دانشگاه‌های انگلستان برای ورود به دوره کارشناسی حداقل ۶، کارشناسی ارشد ۶.۵ یا 7 و دکترا 7 و بالاتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.