نقشه راه اپلای

اپلای و در نهایت اخذ پذیرش را میبایست به عنوان یک پروژه یا پروسه در نظر گرفت. پروژه ای که قطعا با یک روز و یا یک ماه به نتیجه نخواهد رسید و نیازمند برنامه ریزی و تحقیق جامع است. قطعا دانشجویانی که از خیلی قبل برای پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارج از کشور و رفتن به خارج برنامه ریزی کرده اند موفق تر خواهند بود، ولی این مطلب به این معنی نیست که برای افرادی که به تازگی تصمیم به اپلای گرفته اند هیچ شانسی وجود ندارد.

افرادی که تمایل دارند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کنند و آگاهی کافی از مراحلی که لازم است برای تحصیل و اخذ بورسیه بگذرانند ندارند لازم است قبل از اینکه شروع به اقدام برای اپلای کردن کنند یک سری اطلاعات را بدانند و یکسری مدارکی را قبل از شروع پروسه اپلای کردن آماده کنند تا در مراحل کار به مشکلاتی بر نخورند که باعث دلسرد شدن آنها و گرفتن انگیزه از آنها شود، زیرا در هر مسیری اگر اطلاع کافی در مورد تمام قدم های پیش رو داشته باشید می توانید با موفقیت بیشتری به سمت جلو حرکت کنید. در ادامه با گروه دیلی اپلای همراه باشید تا گام های اصلی در مسیر اپلای را در کنار یکدیگر بررسی کنیم.

ویزا تحصیلی چیست؟

ویزای دانشجویی اجازه اقامت از طرف کشور مقصد به دانشجوی پذیرفته‌ شده در دانشگاه معتبر در آن کشور است. با این ویزا دیگر دانشجو برای اقامت در آن کشور به هیچ مدرک دیگری برای تایید شهروندی یا مهاجرت به کشور مقصد احتیاج ندارد. هر شخصی از سن ۴ سالگی می تواند با گرفتن ویزای تحصیلی در خارج از کشور تحصیل کند.

افراد در مقاطع مختلفی تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور می گیرند و با توجه به این که تصمیم دارند برای کدام یک از مقاطع تحصیلی پروسه اپلای کردن و گرفتن بورسیه و پذیرش تحصیلی را انجام بدهند مراحل کاری آنها مختلف خواهد بود. به طور مثال بعضی از افراد قصد دارند بعد از این که دوره دبیرستان و متوسطه آنها تمام شد از کارشناسی اقدام به تحصیل در خارج از کشور کنند، برخی دیگر تصمیم می‌گیرند که از مقطع کارشناسی ارشد این راه را ادامه دهند و عده ای هم ترجیح می دهند مقطع دکترا را در خارج از کشور بگذرانند.

گاهی کیفیت و امکانات دانشگاه‌های خارجی و اروپایی بعضی از دانشجویان را به فکر ادامه تحصیل در آن دانشگاه ها می اندازد در این هنگام است که شرایط ورود به آن دانشگاه فکرتان را مشغول می کند و نمی دانید که برای پذیرش تحصیلی دانشگاه چه مراحلی را باید بگذرانید. انتخاب خودتان را به چند دانشگاه محدود نکنید. مخصوصا برای مقطع دکترا باید با اساتید و دانشگاه های زیادی مکاتبه کنید تا شانس پذیرش تحصیلی را بالا ببرید. به خصوص اگر به دنبال گرفتن فاند یا اسکالرشیپ هستید باید برای تعداد زیادی دانشگاه را مد نظر قرار دهید.

با توجه به اینکه در سراسر دنیا تعداد بیشماری از دانشگاه ها مشغول به فعالیت هستند و خیلی از آنها برای پذیرش تحصیلی دانشجو سختگیر هستند و بعضی دیگر هیچ سختگیری خاصی را ندارند، افراد به علت عدم آگاهی درخواست ادامه تحصیل را برای خیلی از دانشگاه هایی که هیچ اطلاعی در مورد آن ندارند هم ارسال می کنند. به همین علت پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه اقدام به ارسال درخواست برای ادامه تحصیل در دانشگاهی را بدهید سعی کنید به لیستی که توسط وزارت علوم از دانشگاه های ارزشیابی شده آماده شده است سر بزنید (برای مثال برای کشور هلند یا انگلستان) و ببینید که از بین تمامی دانشگاه های که در سراسر دنیا دانشجو می پذیرند کدام یک از آنها مورد تایید وزارت علوم هستند.

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی

مرحله اول (تقویت زبان و شرکت در آزمونهای معتبر بین المللی)

مسلما اولین مرحله در فرایند اپلای قوی کردن زبان انگلیسی و گذراندن یکی از آزمونهای معتبر زبان مثل TOEFL یا IELTS هست. شما باید مدرک زبان خود را آماده کنید. اگر به سراغ مطالب مرتبط با مدارک زبان مختلف رفته باشید متوجه می شوید که انواع و اقسام امتحان ها و مدرک ها در مورد آزمون زبان و نمره آن وجود دارد که ممکن است در قدم اول وقتی که با انبوه مطالب مواجه می‌شوید اندکی سردرگم شوید ولی باید توجه کنید که کشور مد نظر شما که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید کدام کشور است و چه مدرک زبانی برای این کشور قابل تایید است و برای گرفتن پذیرش تحصیلی و ادامه تحصیل در آن کشور چه مدرکی از دید آنها قابل تایید است که در صورت داشتن مدرک زبان مورد نظر آنها، شما می توانید به راحتی در سایر مراحل پذیرش را انجام دهید.

دانشگاه ها معمولا از دانشجویان بین المللی می خواهند تا در آزمون های بین المللی مثل تافل یا آیلتس شرکت کنند. پس اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی را دارید باید در آزمون های بین المللی زبان نمره مورد نظر را کسب کنید.

به طور مثال مدارک آیلتس و تافل در خیلی از کشورها مورد قبول هستند و در بعضی از کشورها مدرک تخصصی زبان خود آن کشور مد نظر است، مثل آلمان که مدرک زبان مشخص خود را دارد. در نظر داشته باشید که هر چقدر هم نمره زبان شما بالاتر باشد شما راحت تر می توانید بورس تحصیلی دانشگاه و کشور مورد نظر خود را دریافت کنید و پذیرش تحصیلی شما راحت است زیرا تعداد افراد زیادی برای یک پوزیشن تحصیلی اقدام می کنند و از بین تمام افرادی که برای یک پوزیشن درخواست داده‌اند کسی شانس بیشتری دارد که بتوانند در زمینه های مختلف از سایرین برتر باشد که یکی از آنها همین نمره زبان بالاتر می‌باشد.

پس در نهایت مدرک زبانی که قصد گرفتن آن را دارید (آیلتس، تافل، و یا هر مدرک دیگری) بهتر است با در نظر گرفتن کشور مقصد باشد و اولویت دانشگاه های آن کشور باشد.

به صورت هدفدار برای آزمون ها وقت بگذارید. آزمون زبان همانند کنکور بیشتر مهارت است و شما باید مهارت آزمون خود را بالا ببرید و به صورت خاص خودتان را برای آن آزمون آماده کنید و فقط یادگیری زبان کافی نیست. ممکن است بر حسب رشته تحصیلی مدارک دیگری مانند جی آر ای (GRE) و یا جی مت (GMAT) و یا… نیز لازم باشد که برای دریافت آنها نیز میبایست برنامه ریزی خیلی خوبی داشته باشید تا به موقع آن مدارک را با نمره خوب دریافت کنید.

به یاد داشته باشید که پروسه اخذ مدرک زبان با نمره مطلوب، انرژی و زمان زیادی را از شما خواهد گرفت و اگر هنوز مطالعه زبان را شروع نکرده اید، پس از همین حالا دست بکار شوید.

مرحله دوم (کشور و دانشگاه خود را انتخاب کنید)

این مرحله انتخاب کشورهای مورد نظر و بعد دانشگاههای مورد علاقه است. برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اول باید کشوری را انتخاب کنید که مناسب با روحیه و شرایط شما باشد. در این مرحله به هزینه های تحصیلی هم دقت کنید چون هزینه تحصیل در بعضی از کشورها کمتر از کشورهای دیگر است. مثلا در کشوری مثل آلمان تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد برای آلمانی ها و غیر آلمانی ها رایگان است و همین عامل خیلی ها را مشتاق به تحصیل در این کشور کرده است هر چند که در بعضی از ایالت های این کشور به تازگی بازنگری هایی برای تحصیل رایگان غیر اروپایی ها صورت گرفته است. البته برای تحصیل در آلمان دانستن زبان المانی یکی از پیش نیازهاست.

بهتر است کشورهای محدودی را برای اپلای انتخاب کنید، کشورهایی که از نظر سیستم آموزشی و مدارکی که از دانشجو می خواهند شبیه به هم باشد. انتخاب کشور بستگی به خواسته های متقاضی دارد. یکی از پارامترهایی که بهتر است از الان برای خودتان مشخص کنید این هست که آیا قصد دارید بعد از پایان تحصیلات به ایران بازگردید یا می خواهید در خارج از کشور زندگی کنید و مراحل مهاجرت و اقامت را طی کنید.

در انتخاب کشور شاید بهتر باشد شرایط سیاسی کشور مورد نظر با ایران نیز مدنظر قرار گیرد، این نکته برای بالا بردن شانس دریافت ویزا و یا اجازه اقامت مهم می باشد.

بعضی از این دانشگاه ها ثبت نام آنلاین دارند و لازم است شما یک مقدار هزینه ای را در ابتدا پرداخت کنید (Application fee) و یک سری فرم ها را به صورت آنلاین پر کنید تا مدارک که شما که توسط خودتان در سایت آپلود می شود توسط دانشگاهها بررسی شود و در صورت پذیرش تحصیلی از جانب دانشگاه ها بقیه مراحل به شما گفته خواهد شد.

مرحله سوم (اطلاعات لازم را بدست آورید)

مرحله سوم جستجو در وبسایت دانشگاههای انتخاب شده است. باید اطلاعاتی که نیاز داریم از وبسایت بدست بیاریم. چیزهایی مثل نحوه Apply کردن، Deadline ی که برای Apply گذاشتند، ترمهایی که پذیرش تحصیلی دارند، شرایط افرادی که می تونند Apply کنند و مهم تر از همه لیست اساتید!! معمولا بیشتر این اطلاعات در سایت دانشکده (نه دانشگاه) و در قسمت تحصیلات تکمیلی یا “Graduate” قرار دارد. (البته اگه برای تحصیلات تکمیلی می خواهید اپلای کنید.)

 

مرحله چهارم (مکاتبه با اساتید)

مرحله چهارم تماس با اساتیدی از دانشگاههاست که زمینه کاریشان با علایق شما و کمابیش زمینه های کاری قبلی شما همخوانی دارد. البته حتما لازم نیست در آن زمینه تخصصی استاد قبلا کار کرده باشید اما اگر پیش زمینه داشته باشید احتمال اینکه استاد خوشش بیاید بیشتر است.

 

مرحله پنجم (توصیه نامه یا Recommendation Letter)

در موازات با ایمیل زدن به اساتید، کارهای دیگری را نیز باید شروع کنید. مثل صحبت کردن با چند استاد در دانشگاه فعلی خودتان برای نوشتن توصیه نامه. داشتن حداقل دو یا پند توصیه نامه از اساتید هیئت علمی و به خصوص استاد راهنمای مقطع ارشد، میتواند شانس شما را برای گرفتن پذیرش و فاند تحصیلی بالا ببرد.

مرحله ششم (تهیه رزومه یا CV)

یکی از مهمترین مراحلی که در فرآیند پذیرش تحصیلی و دریافت بورسیه برای ادامه تحصیل در خارج از کشور می تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند نوشتن یک رزومه خوب و تاثیرگذار است. یکی از کارهایی که شما می‌توانید برای نوشتن یک رزومه خوب انجام دهید این است که از نمونه های رزومه های افرادی که موفق شدند در دانشگاه‌های معتبر پذیرش تحصیلی بگیرند استفاده کنید و ببینید که آنها چه مواردی را ذکر کردند و به چه صورت رزومه خود را نوشتند.

تهیه رزومه از سوابق تحصیلی، شغلی، تجربیات، تحقیقات، پروژه ها، مقاله یا اختراع، نمره ی زبان… . رزومه یه قالب خاصی داره که باید رعایت بشه. دقت کنید که رزومه لزوما نباید طولانی باشه!

یکی دیگر از کارهایی که کمک زیادی به پربار بودن رزومه شما می‌کند شرکت در کنفرانس های بین المللی است و همچنین سعی کنید در همایش ها و کارگاه های مختلف شرکت کنید زیرا شرکت در این همایش ها هم تجربه شما را بالا می برد و هم دید شما را نسبت به موضوع های کاری مختلف باز می کند و هم باعث می شود که شما رزومه پربارتری را داشته باشید و این برای دانشگاه مقصد تاثیر گذارتر خواهد بود.

ارائه پروپوزال تحقیقاتی برای دانشجویان دکترا: ممکن است خیلی از افراد بگویند که نیاز نیست که حتما برای پذیرش تحصیلی یک پروپوزال تحقیقاتی ارائه دهند اما این حقیقت هم وجود دارد که کسانی که دارای پروپوزال تحقیقاتی هستند شانس خیلی بیشتری برای گرفتن پذیرش و بورسیه تحصیلی دارند زیرا این افراد به اساتید و دانشگاه های مد نظر می فهمانند که موضوعات مورد علاقه برای آنها چه چیزهایی است و در صورتی که آن اساتید علاقه مند به همکاری با آنها باشند خیلی راحت تر پذیرش صورت می گیرد.

مرحله هفتم ( تهیه SOP یا Statement of Purpose )

یکی از مواردی که در این فرآیند می‌تواند کمک بسیار مهمی به شما کند داشتن یک انگیزه نامه خوب می باشد و لازم است شما حتما یک انگیزه نامه خیلی خوب و تاثیرگذار داشته باشید. این انگیزه نامه معمولا برای دانشجویان ارشد و دکترا هست که باید در دو صفحه و در نهایت 1500 کلمه باشد و شما این انگیزه نامه را تنظیم کنید و به دانشگاه مقصد ارسال کنید و در داخل این انگیزه نامه اشاره کنید که چرا این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کرده اید و علاقه مند به چه رشته و گرایشی هستید و از تجربه های علمی و عملی فنی خودتان صحبت کنید و اگر ایده ای برای ادامه تحصیل و موضوع خاصی دارید در آن بیان کنید و این قسمت خیلی تاثیرگذار خواهد بود زیرا کسانی که ایده و نظری برای ادامه تحصیل دارند در نزد اساتید باتجربه جایگاه ویژه‌ای دارند زیرا نشان می‌دهد که این افراد به رشته مورد نظر علاقه دارند و به دنبال نوآوری هستند. انگیزه نامه متنی (شبیه به یک انشا) است که اکثر دانشگاهها موقع اپلای از شما می خواهند. در این متن باید به سوالاتی مثل از این قبیل پاسخ بدید:

  • هدفتان از آمدن به این دانشگاه خاص چیست
  • چرا این کشور و این دانشگاه را انتخاب کرده اید
  • چرا می خواهید ادامه تحصیل بدهید و چرا در این رشته
  • زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه تان(Research interest) چیست و …
  • کمی هم در مورد افتخارات گذشته خود باید صحبت کنید و دلیل بیاوریدکه به خاطر موفقیت های گذشته می توانید در آینده هم دانشجوی خوبی باشید

مرحله هشتم (گرفتن ریز نمرات دانشگاه محل تحصیل و ترجمه آنها)

البته بعضی از دانشگاهها خودشان ریز نمرات لاتین را نیز در اختیار دانشجو قرار می دهند. بعضی از دانشگاهها هم به هیچ طریق ریز نمرات رسمی را ارائه نمی کنند!

مرحله نهم (پر کردن فرم Application در وبسایت دانشگاه ها)

معمولا فرمهای اپلای به صورت اینترنتی پر و ارسال می شوند و به ازای هر فرمی که پر می کنید باید بین 75 الی 130دلار پول پرداخت کنید. برای پرداخت پول باید کارت اعتباری Visa Card یا Master Card داشته باشید. بعضی از فرمها هم آنلاین نیستند و باید از سایت دانشگاه پرینت کنید و یا از خود دانشگاه بخواهید که برایتان فرم ها را پست کرده و بعد از تکمیل برای دانشگاه ارسال کنید. در این فرمها سوالاتی مثل مشخصات کامل شما، نمره زبان، زمینه های مورد علاقه، استادی که احتمالا پیدا کردید، نام اساتیدی که برایتان توصیه نامه می نویسند، معدل، سوابق تحصیلی، رزومه، SOP و … پرسیده می شه.

زمان اپلای برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در اکثر کشورها و دانشگاه ها بین ماه های دسامبر و ژانویه است. هرچند اکثر دانشگاه ها در یکسال دو نوبت پذیرش تحصیلی پائیز و بهار دارند. برای مقطع دکترا هم می توانید از دو طریق اقدام کنید، مکاتبه با اساتید، و یا اپلای برای پوزیشن هایی که دانشگاه ها باز می کنند. برخی دانشگاه ها در این مرحله از دانشجو مبلغی با عنوان اپلیکیشن فی دریافت می کنند که غیر قابل بازگشت است (حتی در صورت ریجکت شدن).

فرم ها را بصورت کامل و بی نقص پر کنید. در نوشتن آدرس ایمیل خودتان دقت کافی داشته باشید. از دادن اطلاعات غلط پرهیز کنید چون ممکن است در آینده با مشکل مواجه شوید.

نکته : توجه کنید فرم اپلیکیشن حتما باید قبل از Deadline پر شود.

مرحله دهم (ارسال مدارک)

دانشگاه قبل از اینکه شما را به عنوان دانشجو قبول کند باید مدارک شما را بررسی کند. مدارکی مورد نیاز در این مرحله شامل ریز نمرات، مدرک آخرین مقطع تحصیلی، توصیه نامه از اساتید معتبر دانشگاهی، رزومه تحصیلی، انگیزه نامه و … است.

در این مرحله باید به وبسایت دانشگاه بروید و فرم پذیرش تحصیلی را پر کنید. می توانید به همه ی دانشگاه هایی که مایل به ادامه ی تحصیل در آن ها هستید درخواست بفرستید.

حالا وقت ارسال مدارکی است که از قبل آماده کرده اید، همه ی این مدارک باید قبل از ارسال در دفاتر رسمی ترجمه شوند.

اگر مدارکی که به دانشگاه فرستادید مورد تایید قرار گرفت، دانشگاه برایتان نامه پذیرش تحصیلی می فرستد حالا وقتش است که برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. این مرحله مهمترین قسمت های تحصیل در دانشگاه های خارجی ست.

البته لازم به ذکر است که مدارک با توجه به سفارت و کشور و دانشگاه و رشته تفاوت دارند. موارد زیر مدارک ثابتی است که برای هر رشته و هر دانشگاهی یکسان است :

  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم (برای پذیرش در مقطع لیسانس)
  • ترجمه رسمی مدرک لیسانس (برای پذیرش در مقاطع فوق لیسانس و دکترا)
  • ترجمه رسمی مدرک فوق لیسانس (برای پذیرش در مقطع دکترا)
  • مدارک تحصیلی (دانشنامه)
  • رزومه
  •  مقالات علمی مانندISI و کتاب (برای داشتن امتیاز بیشتر)
  • ترجمه رسمی ریزنمرات
  • توصیه‌نامه از اساتید معتبر دانشگاهی
  • انگیزه نامه

اکثر دانشگاه ها از شما می خواهند که علاوه بر آپلود فایل ها به صورت پی دی اف، پرینت آنها را نیز به آدرس Admission office دانشگاه ارسال کنید. بعضی از دانشگاه ها از متقاضیان می خواهند که قبل از ارسال مدارک، از طریق سفارت آن کشور در ایران صحت و درستی مدارک بررسی و تائید شوند. مدارک را به صورت کامل ارسال کنید از ارسال ناقص مدارک جدا خوداری کنید. اگر مدرکی را نمی توانید تا زمان تعیین شده به دانشگاه ارسال کنید به قسمت ادمیشن آن دانشگاه ایمیل بزنید و از آنها بخواهید تا زمان بیشتری به شما بدهند، هرچند که ممکن است با درخواست شما موافقت نشود. حتما از پست های مطمئن و با قابلیت رهگیری استفاده کنید. ارسال مدارک را به روز آخر موکول نکنید، مدت زمانی که ممکن است پروسه پست طول بکشد را هم در نظر بگیرید.

سعی کنید همیشه به تاریخ‌ها دقت زیادی داشته باشید زیرا معمولاً وقتی که یک پوزیشنی برای یک مقطع تحصیلی در دانشگاهی تعریف می‌شود مهلت مشخصی برای پایان زمان ثبت نام و ارائه مدارک مشخص می‌شود که در صورتی که شما مدارک را هرچند کامل اما دیر به دست دانشگاه برسانید تمام زحمت های شما به هدر رفته است. توجه داشته باشید که فرآیند پیگیری موارد مختلف برای شما بین 1 تا 3 هفته طول می کشد و باید تاریخ ددلاین یا بازه زمانی دانشگاه را در نظر بگیرید که انتهای 3 هفته قبل از تاریخ اتمام مهلت شما باشد تا شانس شما برای بررسی و پذیرش بالا باشد.

دانشگاه‌ها و اساتید در کشورهای مختلف حتی وقتی که شما مدرک زبان با نمره خوب هم ارائه دهید ترجیح می دهند که به صورت آنلاین با شما مکالمه داشته باشند تا سطح زبان شما و علم شما را به صورت شخصی بسنجند و سعی کنید حتماً در کنار مدرک زبان، کلاس های مکالمه آزاد را هم شرکت کنید تا سطح مکالمه شما بالا باقی بماند که اگر بعد از مراحل پذیرش اساتید تمایل به صحبت آنلاین با شما داشتند نگرانی از جانب شما وجود نداشته باشد. در صورتیکه پذیرش تحصیلی شما با موفقیت صورت گیرد شما باید از این به بعد مقاله های زیادی را بنویسید پس سعی کنید حتما در کنار تمام فعالیت هایی که انجام می‌دهید یک مقاله نویس حرفه ای شوید. یکی از مراحل مهمی که در جمع آوری مدارک برای فرایند اپلای کردن نیاز دارید این است که همه مدارک تحصیلی مورد نیاز خود را ترجمه رسمی کنید. معمولا دانشجوها تمایل دارند که مدارک خود را برای چند دانشگاه به صورت همزمان ارسال کنند و چون هزینه‌های ترجمه رسمی و حق التمبر و مهر وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری بالا است این فرآیند مقداری برای دانشجویان هزینه ‌بر خواهد بود.

مرحله یازدهم (پیگیر باشید)

بعد از اپلای و بعد از Deadlineها اگر هنوز استادی پیدا نکردید باز هم باید ایمیل زدن را ادامه بدهید. همچنین بعد از گرفتن پذیرش هم کارهایی که باید انجام شود خیلی زیاد هستند. گرفتن پاسپورت، گرفتن دانشنامه و ریزنمرات رسمی و … .

در صورتی که مدتی بعد از ارسال مدارک، صفحه پروفایل شما در وبسایت آن دانشگاه آپدیت نشد می‌توانید برای اطمینان از دریافت مدارک توسط دانشگاه، به ادمیشن دانشگاه ایمیل زده و از آنها بپرسید که آیا مدارک به دستشان رسیده یا خیر. در نظر داشته باشید ممکن است در جایی از وبسایت دانشگاه ذکر شده باشد که دریافت مدارک توسط دانشگاه به متقاضی اطلاع داده نخواهد شد، در اینصورت از ارسال ایمیل پرهیز کنید.

بعد از اینکه پذیرش تحصیلی شما انجام شد و مشخص شد که در کدام کشور و شهر و دانشگاه قرار است ادامه تحصیل دهید حتما قبل از اینکه کارهای رفتن شما به صورت کامل انجام شود و وارد کشور مربوطه شوید ، محل اقامت های دانشجویی را بررسی کنید و ببینید که دانشجویانی که در آنجا مشغول به تحصیل هستند به چه صورت اسکان دارند و از آنها در مورد نحوه گرفتن خوابگاه دانشجویی و یا خانه راهنمایی بخواهید و همچنین در سایت هایی که مربوط به اجاره خانه هستند یک جایی را نزدیک دانشگاه پیدا کنید تا رفت و آمد برای شما راحت تر باشد و یکی از پیشنهاداتی که برای شما داریم این است که حتی در صورت بالا بودن بورسیه تحصیلی شما و نداشتن مشکل مالی سعی کنید ترم های اول را در خوابگاه دانشجویی بگذرانید تا آشنایی بیشتری با محیط و محلی که در آن قرار دارید پیدا کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای گرفتن خانه پیدا کنید، زیرا برای گرفتن خانه شما قرار است که قراردادهای تنظیم کنید و مبالغی را بپردازید پس بهتر است که بعد از اینکه با محیط آشنایی کامل پیدا کردید اقدام به گرفتن خانه کنید.

به طور کلی مراحل بعد از پذیرش تحصیلی هم شامل:

مرحله دریافت نامه پذیرش
مرحله دریافت وقت سفارت
مرحله رزرو بلیط و آماده سازی مدارک مورد نیاز برای سفارت
مرحله مراجعه به سفارت و مصاحبه برای اخذ ویزا
مرحله آخر تهیه بلیط هواپیما و سفر به کشور مقصد می‌باشد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی

مدارکی که باید برای درخواست ویزای تحصیلی ارائه دهید بسته به اینکه کدام کشور را برای تحصیل انتخاب کرده اید متفاوت است ولی به طور کلی باید کارهای زیر را انجام دهید:

+ درخواست نوبت مصاحبه از سفارت: تعیین وقت معمولا به صورت آنلاین و از طریق رفتن به سایت سفارت مورد نظر صورت می‌گیرد.
+ کامل کردن فرم درخواست ویزای تحصیلی
+ ارائه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر
+ تهیه مدارکی که نشان دهد تمکن مالی دارید
+ گواهی پایان دوره سه ساله متوسطه (به همراه ترجمه)
+ گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی (به همراه ترجمه)
+ گواهی پایان دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد (به همراه ترجمه)
+ پاسپورت
+ عکس
+ ارائه مدارکی که نشان دهد دلایل کافی برای بازگشت به کشور وجود دارد
+ ارائه مدارک هویتی مثل شناسنامه
+ پرداخت هزینه صدور ویزا

در صورتی که نیاز به مشاوره دارید و یا می‌خواهید همه یه بخشی از فرایند اپلای خود را به ما بسپارید، می‌توانید از قسمت تماس با ما نسبت به تکمیل فرم آنلاین مشاوره اقدام کرده و منتظر تماس کارشناسان ما در اسرع وقت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.