معرفی کشور هلند

هلند بخش اصلی و اروپایی پادشاهی هلند است که جزایری را در آمریکای مرکزی نیز شامل می‌شود. این کشور که به کشور آسیاب های بادی نیز مشهور است با کشورهای آلمان و بلژیک همسایه است. هلند کشور هنرمندان هم هست. بسیاری از هنرمندان مشهور جهان از رامبراند گرفته تا ون‌گوگ، نقاشان معروف، در این کشور زندگی می‌کردند. تقریبا 20 درصد از مساحت هلند را آب تشکیل می‌دهد. در عین حال پایین بودن ارتفاع مناطق خشکی آن نسبت به سطح دریا باعث شده هلندی‌ها سدهای زیادی احداث کنند. 25درصد مساحت آن، از عقب نشینی و  خشک شدن آب دریا ، تشکیل شده است. هلند کوه ندارد و ارتفاع بلندترین تپه در جنوب این کشور 322 متر است.

همانطور که در نقشه زیر نیز مشخص است بخش اروپایی هلند 12 استان دارد. از سمت شرق با آلمان، از جنوب با بلژیک و از شمال غرب با دریای شمال هم مرز است.

واژه هلند که در زبان فارسی و هم ‌چنین انگلیسی و عربی و بسیاری زبان‌های دیگر برای این کشور به‌ کار می‌رود در اصل نام منطقه‌ای از این کشور بوده که برای اشاره همه کشور به‌ کار رفته است . واژه هلند Holland در زبان هلندی میانه به شکل holtland بود و معنی آن «سرزمین چوب» است. Netherlands در لغت به معنی سرزمین های پست است. به این دلیل که از نظر جغرافیایی زمین های این کشور مسطح هستند و 50 درصد این سرزمین ها 1 الی 3 متر بالاتر از سطح دریاست و 17 درصدش حتی پایین تر از سطح دریاست که به آنها زمین های “پلدر” می گویند. جمعیت کشور هلند شانزده و نیم میلیون نفر است که بیشترشان مسیحی پروتستان هستند . جمعیت مسلمانان هلند نیز نزدیک به یک میلیون نفر است اما به طور کلی آزادی مذهبی در هلند وجود دارد به طوری که اکثریت مردم هلند به دین خاصی اعتقاد ندارد.

زبان رسمی هلند و زبان مردم هلند، هلندی است. در این زبان که ریشه آن به زبان جرمنی یا همان آلمانی برمیگردد، برخی واژه های فرانسوی نیز وجود دارد که در حین صحبت می توان آنها را تشخیص داد. این زبان بسیار گسترده است و در برخی استان های کشورهای دیگر اروپایی همانند بلژیک نیز از این زبان استفاده می شود. در استان فریزلند به زبان فریزیان صحبت میکنند.در کل این دو زبان محلی است ولی در کل با زبان هلندی و خط لاتین در هلند بیشتر رایج است.

5 شهر مهم این کشور عبارتند از: آمستردام که پایتخت کشور است، روتردام، اوترخت، لاهه و آیندهوون . اما به منظور تمرکز زدایی بسیاری از وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها در شهر لاهه یا پیرامون آن مستقر شده‌اند. بندر روتردام دومین شهر بزرگ است و از نظر مساحت و تعداد اسکله‌هایی که دارد، بزرگ‌ترین بندر اروپا نیز به شمار می‌رود. 

بررسی هلند از جنبه های مختلف

کشور هلند به آب و هوای مرطوب و بحری معروف است که تابستان های معتدل و زمستان های سرد دارد. باد و باران در بیشتر روزهای سال در این کشور مشاهده می شود و ماه های جولای و آگوست پر باران ترین ماه های این کشور هستند. در مقابل ماه مارس خشک ترین ماه سال است. از آن جایی که این کشور دارای سرزمین های پست است، وزش باد می تواند برای توریست ها کمی ناخوشایند باشد به خصوص در فصل های تابستان و زمستان. این بادها در قسمت های ساحلی بسیار پر قدرت تر هستند و وجود این بادها سبب شده که به این کشور لقب «کشور آسیاب های بادی» را بدهند.

این کشور به داشتن آب و هوای غیرقابل پیش بینی معروف است. در هر بخش از سال می توان در این کشور انتظار بارش باران داشت که به طور سالانه 79 سانتی متر بارندگی گزارش می شود. با بادهایی از جنوب غرب، بر بیشتر هلند اقلیمی اقیانوسی و معتدل حاکم است با تابستان هایی گرم و زمستان های خنک همراه با رطوبت بالا. با نزدیک شدن به خط ساحلی این ویژگی آب و هوای هلند خود را بیشتر نشان می دهد، به خصوص که تفاوت دمای شب و روز و تابستان و زمستان در آن کاهش می یابد. میانگین دمای روز در زمستان 2 تا 6 درجه سانتی گراد و در تابستان 17 تا 20 درجه سانتی گراد است. مانند بیشتر اروپای غربی، هلند نیز روزهای خشک کمی دارد و در بیشتر اوقات (به خصوص تابستان و پاییز) هوا ابری و بارانی است. مدت تابش در طول روز روز در هلند به دلیل عرض جغرافیایی اش از نزدیک به 8 ساعت در دسامبر تا نزدیک به 17 ساعت در ماه ژوئن متغییر است.

بهار و پاییز در هلند: مارس تا می و سپتامبر تا اکتبر را با عنوان shoulder season (فصلی که توریست و هزینه ها در کشور مقصد کمتر است) شناخته شده است. در ماه آوریل نرگس های زیبا و شکوفه های لاله را خواهید دید. در این بازه هوا عموما گرم است و بارندگی بسیار کمتر می باشد که این فصل را به بهترین زمان برای سفر به هلند تبدیل می کند.

تابستان در هلند: فصل پیک مسافرت از ماه ژوئن تا آگوست است که محبوب ترین فصل برای توریست هاست. در این ماه ها هوا گرم و مطلوب است. تابستان بهترین زمان برای بازدید از کانال های آمستردام و یا پیاده روی های طولانی در پارک است. در ماه جولای متوسط دما 17 درجه سانتیگراد است.

زمستان در هلند: بین ماه های دسامبر تا فوریه، مه، برف و بوران و یخبندان دور از انتظار نیست. کسانی که علاقه دارند تا با مردم محلی این کشور بیشتر آشنا شوند و هزینه ی کمتری داشته باشند بهتر است تا این فصل را برای سفر در نظر داشته باشند.

از نظر اقتصادی هلند کشور توسعه یافته ای محسوب می شود و همیشه نقش مهمی در اقتصاد اروپا ایفا کرده است. ماهی گیری، کشتی رانی، کشاورزی، تجارت و بانکداری از قرن 16 جزو بخش های اصلی اقتصاد این کشور بوده اند. هلند یکی از 10 کشور برتر در صادرات است و بعد از محصولات غذایی، ماشین آلات، مواد شیمیایی، فلزات، لوازم الکتریکی، تجارت، خدمات و توریسم از صنایع برتر آن محسوب می شوند. هلند یکی از متراکم ترین کشور های جهان از نظر جمعیتی است اما با این حال دومین صادر کننده غذا و محصولات کشاورزی در جهان است.

هلند در پرورش و تجارت گل مقام اول را در جهان داراست . دامداری و کشاورزی نیز از پایه‌های اقتصاد هلند محسوب می‌شود . هلندی‌ها علیرغم کوچکی کشورشان سهم بزرگی در تجارت و بانکداری جهانی دارند . ایالات متحده آمریکا یکی از بازارهای اصلی هلند است و کشورهای اتحادیه اروپا مهم‌ترین شرکای تجاری آن هستند . بیش از نیمی از سهام شرکت نفتی- گازی شل را هلند در اختیار دارد و مابقی را بریتانیا، این شرکت که بخش هلندی آن به رویال داچ شل معروف است در زمینه استخراج و تجارت نفت و گاز در سراسر جهان از جمله ایران فعالیت می‌کند . هلند خود نیز دارای ذخایر گاز طبیعی است و بخش از آن را صادر می‌کند . کشتی سازی و صنایع شیمیایی از دیگر صنایع مادر در هلند هستند . از شرکتهای بزرگ هلندی می‌توان به فیلیپس (صنایع الکترونیک) و هاینکن (یکی از عمده‌ترین تولید کنندگان آبجو در جهان) اشاره کرد . واحد پول هلند پیش از تبدیل به یورو ، فلورن یا گیلدر هلندی بود .

این کشور از بزرگترین تولیدکنندگان لبنیات در جهان بوده و علاوه بر آن، مقادیر زیادی گندم، جو و سیب‌زمینی از مزارع این کشور به دست می‌آید. اکثر صنایع هلند، در شهر بندری روتردام ‌در جنوب غربی هلند متمرکز شده‌اند. بندر روتردام دومین شهر بزرگ هلند است و از نظر مساحت و تعداد اسکله‌هایی که دارد، بزرگ‌ترین بندر اروپا نیز به شمار می‌رود. نیروی کار این کشور 7.49 میلیون نفر است و نرخ بیکاری آن 5.5 درصد. .نرخ تورم در هلند 1.1 درصد در سال است.

صادرات هلند شامل: ماشین آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، سوخت و مواد خوراکی است که به کشورهای آلمان، بلژیک، انگلیس ، فرانسه ، ایتالیا و آمریکا  صادر می‌شود.

واردات این کشور شامل: ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل، مواد شیمیایی، سوخت، مواد خوراکی و پوشاک است که از کشورهای آلمان، بلژیک، چین، آمریکا، انگلیس، روسیه  و فرانسه وارد می‌شوند.

حکومت هلند پادشاهی مشروطه ‌است که در آن شاه یا ملکه نقش چندان تعیین کننده‌ای در سیاست ندارد و بیشتر نماد وحدت ملی است . ملکه فعلی هلند بئاتریکس نام دارد و پسر او آلکساندر ولیعهد است .

مجلس اعیان هلند 75 عضو دارد که هیئت مقننه استان‌ها برای دوره‌ای شش ساله آنها را تعیین می‌کنند. در مجلس عوام هلند 150 نماینده که مستقیما از طرف مردم به مدت چهار سال انتخاب می‌شوند. فعالیت احزاب در هلند آزاد است و بیش از 70 حزب سیاسی در آن فعالیت دارند که مهمترین آنها احزاب دموکرات مسیحی، کارگر، سبز، خلق برای آزادی و دموکراسی هستند. هلند در سال 1581 استقلال یافت و روز ملی آن 30 آوریل است.

دو مجلس نمایندگان در این کشور وجود دارد و حزب دارای بیشترین رأی در انتخابات پارلمانی نخست وزیر را برمی گزیند و دولت را تشکیل می‌دهد . او مهم‌ترین مقام سیاسی کشور شناخته می‌شود.

طی چند سال اخیر و بخصوص در انتخابات پارلمانی 2010 حزب آزادی (راست افراطی به رهبری خیرت ویلدرس) صندلی‌های بیشتری در مجلس هلند بدست آورده و ممکن است در دولت آتی به رهبری لیبرالها  حضور داشته باشد . تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس هلند را شهروندان مهاجر ترک تبار و مراکشی تبار تشکیل می‌دهند . از ایرانیان مقیم هلند نیز «فرح کریمی» به نمایندگی از حزب سبزها در مجلس هلند حضور داشته ‌است .
جریان راست گرای افراطی در هلند از جمله به خاطر رشد تعداد مهاجران در این کشور ، در دههٔ حاضر قدرت گرفت که نتیجه آن ورود احزابی چون ال‌پی‌اف  به پارلمان و دولت بود . با کشته شدن پیم ففرتاین بدست یک هلندی ، او و بعد حزبش از صحنه سیاست حذف شدند و خیرت ویلدرس با «حزب آزادی» طرفداران او را به سوی خود جلب کرد و وارد پارلمان شد. ویلدرز مخالف حضور مسلمانان در هلند است چرا که اسلام را یک تهدید رو به گسترش می‌داند که باید جلوی آن را گرفت.

در طی چندین سال گذشته در کشور هلند دولت به تدریج نقش خود را در فعالیت‌های فرهنگی بیشتر کرده است به طور کلی هدف این است که هنر این کشور جنبه چند بعدی داشته باشد. در کشور هلند گروه‌های اجتماعی از قبلی گروه‌های لیبرال، سوسیالیست، پروتستان و … نیز دیده می‌شود که البته به شکل غیر حرفه‌ای فعالیت دارند.

مردم این کشور علاقه بسیار زیادی به یادگیری زبان های خارجی دارند و بسیاری از جمعیت این کشور بهزبان های انگلیسی یا اسپانیایی یا آلمانی یا فرانسوی صحبت می کنند. این کشور در هنر نقاشی نیز بسیار معروف می باشد به طوری که نقاش های بسیار بزرگی همانند رامبرانت، یوهانس ورمر و جان استین در این کشور زندگی می کرده اند. مردم هلند بلند قدترین مردمان دنیا هستند و میانگین قد مردان در این کشور 184 سانتی متر است.

مردم کشور هلند بسیار علاقه به پس‌انداز کردن دارند و پس‌انداز بخشی از فرهنگ مردم این کشور در رده‌های سنی مختلف محسوب می‌شود به طور کلی در این کشور ولخرجی معنی ندارد. در این کشور خرید ملک و یا مسافرت‌های خارجی بسیار رایج است. کسب و کار بخش مهمی از فرهنگ کشور هلند است به طوری که جوانان ترجیح می‌دهند که به سرعت وارد بازار کار شوند و تحصیلات عالیه کمتر در بین مردم کشور هلند دیده می‌شود و تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان خارجی در این کشور بیشتر دیده می‌شود البته ناگفته نماند که مطالعه بخش مهمی از زندگی مردم کشور هلند است و به آن اهمیت داده می‌شود.

تعطیلات تابستان برای کشور هلند بسیار مهم است به طوری که سعی می‌کنند این دوره را به بهترین شکل ممکن به نتیجه برساند.

سفر با کاروان بخشی از تفریحات و فرهنگ کشور هلند محسوب می‌شود و افراد زیاد علاقه‌ای به ماشین شخصی ندارد. زبان کشور هلند بسیار دلچسب است و مردم این کشور بسیار آرام صحبت می‌کنند.

جوانان کشور هلند به تشکیل خانواده دادن بسیار علاقه دارند به طوری که ترجیح می‌دهند زمان زیادی را با خانواده خود سپری نمایند. ازدواج در کشور هلند به رسم سنتی بسیار کم است و شرایط به این شکل است که دختر و پسر با هم دوست شده و چندین سال با هم زندگی می‌کنند و ازدواج مراسم خاص و پیچیده‌ای ندارد.

احوالپرسی مردم کشور هلند با خنده همراه است به طوری سعی می‌کنند یک حس خوشامدگویی بسیار ارزشمندی را منتقل نمایند این کشور به نوبه خود یکی از بهترین کشور‌ها از نظر شادی محسوب می‌شود. مردم کشور هلند همیشه می‌خندند.

این کشور در حوزه فرهنگ و هنر چهره های برجسته فراوانی داشته است. یان استین، فرمیر، رامبرانت، ون گوک، اشر برخی از معروف ترین نقاشان هلندی هستند. فیلسوفان بسیاری از جمله اراسمون و اسپینوزا در این کشور زندگی می کرده اند.

رنه دکارت نیز بیشتر آثار بزرگ خود را در هلند نوشت زیرا در دانشگاه لیدن در حال تحصیل بود. کریستیان هویگنس، مخترع ساعت پاندولی، دانشمندی بود که تایتان، قمر زحل را کشف کرد.

ادبیات این کشور نیز چهره های برتری در بین خود داشت از جمله جوست وِندل، پیتر هوفت، بوماس، جرارد ریو، ویلیام هرمان و آنه فرنک که کتاب خاطرات یک دختر جوان اون بعد از مرگش طی هولوکاست چاپ شد و به بیشتر زبان های دنیا نیز ترجمه گردید.


آثاری از معماری سنتی را میتوان در ساختمان هایی در شهر های آمستردام، دلفت و لیدن که بازمانده های قرن 17 و 18 میلادی هستند دید. معماری روستایی با خانه های چوبی را می توان در مارکن و زاندام یافت. کفش های چوبی، آسیاب بادی، گل های لاله، پنیر، سفال و شاهدانه از جمله وسایلی هستند که گردشگران به کشور هلند مرتبط می دانند.


هلند نقاش‌های شناخته شده‌ای داشته ‌است . در سده 17میلادی ، در زمانی که جمهوری هلند در اوج خود بود ، استادان بزرگی همچون رامبرانت ، یوهانس ورمر ، جان استین ، جیکوب ایساکزون و بسیاری دیگر فعالیت می‌کردند . نقاش‌های مشهور سده 19و 20هلند ، ون گوگ و پیت مپندریان بوده‌اند . موریس اشر هنرمند گرافیست این دوران بود . هلند خانه فیلسوف‌های بزرگی چون اسپینوزا و دزیدریوس اراسموس بوده‌ است . تمام کارهای اصلی دکارت در هلند انجام شده ‌است .

  • در کشور هلند آداب و رسوم کهن که بیشتر متأثر از شرایط طبیعى و اقلیمى منطقه است

  • در زمان های قدیم کفش های چوبین به زبان هلندى کلومپن (KLampen) مى‌گویند به پای خود میکردند.

  • در جزایر زیلند و جنوب هنوز مردان و زنان و کودکان، لباس‌هاى محلى عجیب با رنگ های مختلف دربرمى‌کنند.

  •  فریزیان‌ها، سخت به آداب و رسوم خویش پایبند هستند. بسیارى از زنان آنها هنوز روسرى ترمه‌اى را که قرن‌ها پیش اجداد آنها به سر مى‌بستند، به سردارند.

  • یکى از موارد جالب توجه اطلاعاتی درباره کشور هلند این میباشد که از کودکان پنج‌ساله تا پیرمردان و پیرزنان هشتاد ساله سوار دوچرخه مى‌شوند.

  • سال رسمى کشور هلند، سال میلادى است که از اول ژانویه آغاز مى‌شود. روزهاى تعطیل در هلند کم است. این روزها بارتنداز: اول ژانویه (آغاز سال نو میلادی)، 29 مارس (جمعه خوب)، اول آوریل (عید پاک)، 30 آوریل (روز تولد ملکه)، ۵ مِى‌ (روز استقلال ملی)، 9 مِى (روز عروج عیسى مسیح به آسمان)، 20 مِى (دوشنبه ایستر)، 25و 26 دسامبر (جشن کریسمس).

  • در 27آوریل روز ملکه هرساله جشن پادشاهی در آمستردام برگزار میشود که حدود هفت صد هزار نفر به آنجا می آیند.هر یک از آنها با پوشیدن نوعی از نارنجی؛ نارنجی تی شرت، توتو را، کلاه گیس و یا چهره های نقاشی شده به رنگ قرمز، سفید و آبی به آنجا می آیند.

  • هلندی ها مردم تعارفی نیستند. در این کشور زمانی که با گروهی از دوستان به بار و یا رستوران می روید، هر کسی بدون تعارف باید دنگ خودش را بپردازد.

  • اگر با یک گروهی بیرون رفته باشید که جو رسمی و مهمان طور داشته باشد، صورت حساب بین تمام گروه تقسیم می شود و ممکن است حتی شما مجبور به پرداخت مبلغی بیشتر از آنچه سفارش داده اید شوید. این خصلت هلندی ها حتی به طور عبارت مصطلح جا افتاده است. اگر عبارت هایی مانند: going dutch, dutch treat, dutch date شنیدید بدانید که باید دنگ خودتان را بپردازید وگرنه تمام صورت حساب تقسیم خواهد شد.

  • برای 17 میلیون جمعیت این کشور حدود 19 میلیون دوچرخه به ثبت رسیده است. به طور میانگین هر نفر سالانه 300 بار سوار دوچرخه اش را سوار می شود و 878 کیلومتر را با دوچرخه طی می کند.

  • رنگ ملی این کشور نارنجی است. هلند کشور پادشاهی است و پادشاه کنونی آن ویلیام الکساندر است. این رنگ به رنگ سلطنتی معروف است و کاخ خانواده سلطنتی را خانه نارنجی می نامند. در طول مسابقات فوتبال اروپایی و یا قهرمانی جهان تمام این کشور پوشیده از رنگ نارنجی می شود.

  • جالب است بدانید که هویج به رنگ نارنجی برای اولین بار در قرن 16م از کشور هلند به دنیا معرفی شد. پیش از آن هویج ها در یک طیف رنگی زرد کم رنگ تا بنفش بوده اند.

  • مردم این کشور انسان های صادق و رکی هستند.اگر قصد مهاجرت کردید باید به این قضیه عادت کنید. چرا که آنها درباره ی هر آنچه که شاید در کشور خودتان تابو باشد به راحتی در حضور عموم صحبت می کنند. اگر از شما خوششان نیاید به راحتی به شما اعلام خواهند کرد.

  • تمامی خانه ها و آپارتمان ها حتی خانه ها و سوئیت های دانشجویی بدون لوازم به شما اجاره داده می شود.

  • زدن پرده بر پنجره ی خانه ها نیز یک عمل غیر معمول است و بیشتر خانه ها با انواع گل و عروسک تزئین شده اند و کسی پرده ای بر پنجره اش نمی زند.

در این کشور افراد علاقه زیادی به مصرف غذاهای طبیعی از جمله سبزیجات دارند به طور کلی کارخانه‌هایی که در زمینه محصولات ارگانیک غذایی فعالیت می‌کنند بیشترین صنف در ثبت شرکت در کشور هلند را پوشش می‌دهد و ایرانیان نیز سعی کرده‌اند که در همین زمینه قدم بردارند. جمعیت ایرانی در کشور هلند در سال 2020 در حدود 7 درصد بیشتر از سال قبل اعلام شده است این در حالی است که این کشور توانسته در چند سال اخیر رشد جمعیت ایرانی خود را به ارزش 50 درصد اعلام نماید. در کشور هلند ایرانیانی که به قصد نمایندگی ورود نموده‌اند اغلب با شرکت‌های مادر در زمینه لبنیات همکاری دارند و همکاری در وضعیت دو طرفه دیده می‌شود.

اینطور که شواهد نشان می‌دهد ایرانیان شرایط زندگی در کشور هلند را بهتر از قبل می‌دانند و معتقد هستند که به طور کلی این کشور توانسته است فضای درآمدزایی خوبی برای جوانان ایجاد نماید. ثبت شرکت در کشور هلند کار ساده‌ای است و سختگیری‌های سایر کشورهای اروپایی را ندارد و البته شواهد نشان می‌دهد که این کشور می‌تواند به نوبه خود یکی از کشورهای بسیار قدرتمند در زمینه کسب و کار باشد. اینطور که مشخص شده است کشور هلند یک کشور بسیار وسیع در زمینه خدماتی است و ایرانیانی که به کشور هلند مهاجرت کرده‌اند بخش زیادی از سرمایه خود را در وضعیت خدمت رسانی به مردم این کشور در نظر گرفته‌اند که بسیار جالب و ارزشمند خواهد بود.

در کشور هلند در حدود 30 هزار فارسی زبان ایرانی سکونت دارند، 35 هزار نفر هم از کشور افغانستان هستند که آنها به زبانهای فارسی دری، پشتو، اردو، ترکی ازبکی صحبت می‌کنند.

مشاوران ما در کشور هلند آماده هستند تا بهترین، کامل ترین و مطمئن ترین خدمات را به شما ارائه کنند.

 جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت مشاوره لطفا  فرم مشاوره رایگان ما را تکمیل کرده تا در اسرع وقت با شما در تماس باشیم. شرایط امسال موسسه برای هلند ویژه تر از هر سال است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.